Kære alle Tak for en hyggelig og festlig fælles IOOS julefest i Stakladen med livlig snak og et propfyldt dansegulv. Her er årets sidste nyhedsbrev inden en velfortjent juleferie begynder.

Rektor kommer på besøg i februar: Sæt kryds i kalenderen og send spørgsmål

Hvert år besøger rektor Brian Bech Nielsen alle institutterne på Aarhus Universitet, og mandag d. 5. februar 2024 kl. 14.30-16.00 lægger han vejen forbi IOOS (Panacea, lokale 1613-049). Efter en kort velkomst fra mig, holder rektor et oplæg om hvordan det står til på Aarhus Universitet, og derefter er der lagt op til dialog mellem rektor og medarbejdere om emner, som I ønsker at drøfte med ham. Vi har en gylden mulighed for at udtrykke, hvad vi arbejder med og henimod, og hvad der kan hjælpe os videre.

Send spørgsmål eller emner til Maja Thomsen (maja@dent.au.dk) senest d. 15. januar 2024, så vi kan disponere tiden, og så rektor kan forberede sig forud for mødet. Alle er selvfølgelig også velkomne til frit at stille spørgsmål til selve mødet.

Universitetsvalgene 2023 er afgjort: Her er vores repræsentanter

Stemmerne er talt op efter valgene til universitetets demokratiske organer, og de nye hold er sat i Akademisk Råd, studienævnene og Ph.d.-udvalget. IOOS har repræsentanter i alle de nævnte fora på Health, og det er virkelig godt og vigtigt, at IOOS også har en stemme i de organer, der rækker længere ud end instituttet. Tak til alle jer, der lægger en stor arbejdsindsats i studienævnene, Akademisk Råd og i Ph.d.-udvalget på vegne af os alle sammen på IOOS. Det er meget værdsat, at I bringer jeres faglighed og IOOS-viden med ind i de formelle fora på universitetet og tager jeres nyerhvervede viden med tilbage på instituttet, så det arbejde, som I udfører i udvalgene, kommer i spil i dagligdagen på instituttet.

I artiklen ”Uni-valg: Se de nye repræsentanter” kan I se hvem, der repræsenterer IOOS i de forskellige udvalg.

FORSKNING, UDDANNELSE & UNDERVISNING

Nicole Renner får fuldt finansieret ph.d.-stipendie fra Health

To gange om året uddeler fakultetet fuldt finansierede ph.d.-stipendier til forskere med en lovende karriere foran sig. I årets sidste uddelingsrunde er Nicole Renner, Sektion for Orofacial Smerte og Kæbefunktion, kommet igennem nåleøjet og bliver nu indskrevet som ph.d.-studerende. Over de næste tre år skal hun forske i temporomandibulære lidelser under projekttitlen ”Orofacial pain mechanisms (OPINE): Can we distinguish between nociceptive, neuropathic or nociplastic?” Professor Peter Svensson er hovedvejleder. Stort tillykke.

Læs mere i artiklen ”Health uddeler fuldt finansierede ph.d.-stipendier til otte forskere”

Linda Fischer, Sanne Molsen og Britt Hansen Bomberg kåret af de studerende som Årets Undervisere 2023

På traditionsrig vis med overraskelsesmoment og blomsteroverrækkelse er tandklinikassistent Linda Fischer blevet kåret som årets underviser på tandlægeuddannelsen, undervisningsassistent Sanne Molsen er kåret som årets underviser på tandplejeruddannelsen, og undervisningsassistent Britt Hansen Bomberg er kåret som årets underviser på klinisk tandteknikeruddannelsen. Stort tillykke – det er en stor ære.

Peter Stoustrup medvirker i tv-programmet DR Kontant

Danmarks Radios forbrugermagasin Kontant har i udsendelsen ”Kontant: Stivnede smil” undersøgt sager, hvor patienter står tilbage med skæve bid og store regninger, efter de har fået tvivlsomme tandreguleringsbehandlinger på klinikker, der nu er gået konkurs. Lektor og sektionsleder Peter Stoustrup, Sektion for Ortodonti, medvirker i udsendelsen som ekspert og fortæller bl.a., hvor vigtig den rigtige uddannelse og de fornødne kompetencer er, når man som patient eller behandler går i gang med tandregulering.

Udsendelsen ”Kontant: Stivnede smil” blev sendt på DR d. 23. nov. 2023 og kan streames på DRTV. Peter Stoustrup medvirker første gang knap 5 min. inde i udsendelsen.

Med ønsket om en glædelig jul til jer alle og tak for indsatsen i det forgangne år!

Siri