Kære alle - Forår, snestorm og IOOS nyhedsbrev.

Kridt løbe- eller gangskoene, tilmeldingen til DHL-stafetten er allerede åben

Aarhus Universitet inviterer igen i år alle medarbejdere til DHL-stafet i Mindeparken i Aarhus. Det foregår den 24. august, og der er både mulighed for at gå eller løbe 5 km.

Klaus Balle Jørgensen fra sekretariatet har tilbudt at koordinere hold, der også kan dannes på tværs af sektioner og enheder. Klaus står gerne for en fælles IOOS tilmelding, som sikrer, at vi kan sidde sammen i teltet på pladsen.

Tilmeldingsfristen er 10. maj, så der er stadig tid at løbe på, men send gerne interessetilkendegivelser til Klaus (kbjoergensen@dent.au.dk), så vi kan begynde at danne os et overblik.

Registrer ferie og fravær som hidtil – vi tager mitHR i brug senere

I er allerede blevet orienteret pr. mail, men beskeden tåler en gentagelse: Onsdag den 1. marts 2023 åbnede Aarhus Universitets nye fælles digitale HR-system, mitHR, som samler medarbejderinformation om bl.a. ferie og fravær, og på længere sigt også lønforhold og medarbejderudviklingssamtaler (MUS).

I har også fået adgang til mitHR, men vi skal IKKE bruge systemet endnu. På IOOS fortsætter vi præcis, som vi plejer med registrering af ferie og fravær:

• Udfyld det ferieskema som institutsekretær Christina Rasmussen sender ud i september måned.
  • Meld som udgangspunkt sygefravær til nærmeste leder og til fraværsadministrator Christina Rasmussen, cr@dent.au.dk, med mindre andet er aftalt.
  • Aftal andet fravær med nærmeste leder og giv besked til fraværsadministratoren.

Er du i tvivl om din ferie- eller fraværssaldo, kan du kontakte Christina Rasmussen, cr@dent.au.dk – og når og hvis vores praksis for ferie- og fraværsregistrering ændrer sig, får I det naturligvis at vide.

FORSKNING, UDDANNELSE & UNDERVISNING

Kom til fyraftensmøde om ChatGPT d. 16. marts

ChatGPT og andre lignende chatrobotter har skabt stor debat og kan udfordre den måde, vi planlægger og udfører vores undervisning og ikke mindst, hvordan vi afvikler vores eksamener. Centre for Educational Development (CED) holder fyraftensmøde om netop disse temaer torsdag d. 16. marts kl. 16.00-17.30. Det sker i lokale 228, bygning 1910 eller online via Zoom. Tilmelding er nødvendig – senest d. 14. marts. Mødet afholdes på engelsk, og der er kaffe og kage til de, der deltager fysisk.

Program og tilmelding her: https://events.au.dk/chatgpt16march

Ministeriet har godkendt lukningen af vores erhvervsuddannelser

Den 25. november sidste år anmodede vi Børne- og Undervisningsministeriet om at lukke vores to tandfaglige erhvervsuddannelser, og den 10. februar i år godkendte ministeriet så tilbagetrækningen af udbudsretten af de to erhvervsuddannelser. I praksis betyder den endelige godkendelse, at vi som planlagt lukker uddannelserne til tandklinikassistent og tandtekniker på Aarhus Universitet fra 1. august 2023.

Retsodontologien i medierne

Professor MSO og retsodontolog Dorthe Arenholt Bindslev, der både er ansat hos os og på Institut for Retsmedicin, fortæller i en læseværdig artikel i Tandlægebladet om det retsodontologiske arbejde og kurset International Disaster Victim Identification, som blev holdt her i Aarhus i august. Afdelingstandlæge Jan Tagesen, Sektion for Kæbekirurgi og Oral Patologi, medvirker i øvrigt også i artiklen: ”Det er de døde selv, der viser vejen” fra januar 2023.

Dorthe Arenholt Bindslev optræder også som ekspertkilde i flere artikler om det omfattende jordskælv i Tyrkiet og Syrien tidligere på året – fx her i DR Nyheder den 13. februar: ”Ismail Ulash sidder på en skammel og stirrer ind i murbrokkerne: Derinde ligger hans kone og barnebarn”

Miniportræt af Louise Hauge Matzen

Fakultetets diversitets- og ligestillingsudvalg har ønsket at sætte fokus på yngre forskeres karriereveje. Det har ført til en lille portrætserie i fakultetets nyhedsbrev, og i uge 8 medvirkede lektor og sektionsleder Louise Hauge Matzen, Sektion for Oral Radiologi og Endodonti.

Læs eller genlæs miniportrættet: ”Min mentor har virkelig trådt nogle stier for mig”.

Bedste hilsener Siri