Nyhedsbrev 78 fra Institutlederen
Kære alle, tak for en spændende og hyggelig IOOS Fællesdag med deltagelse af 190 kolleger, stort engagement og gode samtaler. Det var en god afrunding af studieåret sammen med at vi i dag på festlig vis har sendt endnu en årgang dygtige tandplejer- og tandlægedimittender ud i det danske sundhedsvæsen.
Tak for jeres indsats og rigtig god sommer!
INTERNT PÅ INSTITUTTET
Vi fejrer instituttets 10-årsjubilæum efter sommerferien
I august er det 10 år siden, at vi blev til Institut for Odontologi og Oral Sundhed. Det skal vi fejre, og vi har derfor planlagt to jubilæumsarrangementer:
- Vi tyvstarter festlighederne med en forfest til Fakultetsfesten den 21. august kl. 16.00 i Grønnegården, og så fortsætter vi fejringen ved Fakultetsfesten i DGI-Huset.
- Vi markerer jubilæet for både medarbejdere og studerende fredag den 25. september kl. 14.30–16.00 også i Grønnegården.
I har allerede fået invitationer i Outlook-kalenderen, så husk at melde jer til – også til selve Fakultetsfesten – så vi har jubilæums-lækkerier nok 🎉
Jeg glæder mig til at fejre milepælen sammen med jer.
Besøg fra Syddansk Universitet
I maj havde vi besøg af en mindre delegation fra det sundhedsvidenskabelige fakultet på Syddansk Universitet (SDU). De ville gerne besøge os og se vores simulations- og kliniske faciliteter i forbindelse med oprettelsen af en tredje tandlæge- og tandplejeruddannelse i Odense. Vi talte også om, hvad det kræver at levere forskningsbaseret uddannelse inden for det orofaciale område. Der er ingen tvivl om, at det er et stort arbejde at starte nye sundhedsvidenskabelige, autorisationsgivende uddannelser op. Efter planen skal SDU optage de første tandlæge- og tandplejerstuderende fra sommeren 2027.
AU Motion flytter tættere på
I august flytter Aarhus Universitets motionsforening for medarbejdere, AU Motion, fra Vestereng til nye lokaler på Trøjborgvej ved Universitetsbyen (bygning 1914 og 1916). Fra d. 10. august starter holdtræningen og hal-idrætten på den nye adresse – fitness og spinningaktiviteterne er klar til indflytning i slutningen af året. Så nu er der endnu en god – og nær – grund til mere bevægelse i hverdagen.
FORSKNING, UDDANNELSE OG UNDERVISNING
Kursusdage om feedback for kliniske undervisere
Her i juni har vi holdt fire dages workshops med temaet feedback for alle kliniske undervisere. Psykolog Caroline Ahlgren Tøttrup fra konsulenthuset UKON stod i spidsen for workshoppen, og hun har speciale i teamsamarbejde og feedback, særligt i uddannelses- og forskningsmiljøer.
Det var lærerigt at få øvet de forskellige typer af feedback i forskellige situationer og få understreget, hvor vigtigt rammesætning og forventningsafstemning er i den komplekse kliniske læringssituation. Vi fik også vigtig viden om at være ”clear and kind”, som Caroline Ahlgren Tøttrup formulerede det; at være en varm, professionel hånd i ryggen uden at gå på kompromis med det faglige niveau. Og at bevare roen, som de professionelle vi er, og låne vores rolige nervesystem ud til de studerende i de øjeblikke, hvor en situation eller behandling er svær.
Hvis nogle af jer som kliniske undervisere missede kursusdagene, så kommer der en opfølgning i løbet af efteråret. Træningssessioner vil både være på dansk og engelsk.
Ny fagtilknytning på kandidatklinikken
Fra efterårssemesteret får de kliniske undervisere på kandidatklinikken i fagene odontologisk klinik 1-4 en faglig tilknytning til enten protetik eller cariologi/parodontologi.
Underviserne vil fortsat fungere som ét samlet team på klinikken, der hjælper hinanden og dækker alle fagområder. Den nye organisering betyder, at underviserne bliver særligt rustet til behandlinger inden for deres fagtilknytning.
Internationalt samarbejde om bæredygtighed i tandplejen
Uddannelseskoordinator Helle Hornhaver har søgt og fået bevilget midler gennem Circle-U – det europæiske universitetssamarbejde – til et besøg på King’s College London.
Hun har sammen med kolleger fra netop King’s College og fra Oslo Universitet udviklet et fælles valgfag: Sustainability in Oral Health. Det bliver et onlinekursus på bachelorniveau, og det bliver forventeligt udbudt i efteråret 2027.
Vi mangler censorer – bliv en del af censorkorpset
Vi har i flere år lidt under mangel på censorer – særligt på odontologi – og der er behov for, at vi får flere kræfter ind i censorkorpset på landsplan. Det er vigtigt for uddannelserne og for kvaliteten af vores dimittender.
Derfor er der nu åbnet for ansøgning og efterbeskikkelse til censorkorpset ved det nationale censorsekretariat, det vil sige at ansøgningsmuligheden er genåbnet indtil d. 24. februar 2027.
Der er naturligvis armslængdeprincip, så bliver undervisere fra Aarhus Universitet optaget i censorkorpset, så bliver I censorer på Københavns Universitet.
I kan læse mere om censoropgaven, krav om kvalifikationer, honorarer, og ansøgningsskema her: Censorkorpsene for Odontologi, Tandplejer og Klinisk tandtekniker.
NYT OM NAVNE
Fernando Bitencourt samarbejder med WHO om sammenhængen mellem mundsundhed og diabetes
Postdoc Fernando Valentim Bitencourt, Sektion for Oral Økologi, forsker i sammenhængen mellem mundsundhed og diabetes, og i sensommeren 2024 fik han mulighed for at arbejde sammen med World Health Organization (WHO)’s Oral Health Programme. Fernando har siden været med til at samle viden, der er publiceret i The Lancet og nu danner grundlag for et notat om mundsundhed for personer med diabetes fra WHO – et arbejde, der kan gøre en forskel globalt.
Læs mere om samarbejdet og de videnskabelige resultater i artiklen ”Han samarbejder med WHO om at styrke evidens om mundsundhed og diabetes”
Fagtidsskriftet ”Tandplejeren” har talt med praktikkoordinatoren
Vores praktikkoordinator Sisse Claudia Korsholm har givet et interview til fagmagasinet ”Tandplejeren” om overgangen fra studieliv til arbejdsliv. Det er en fin artikel, hvor Sisse fortæller, hvor vigtigt det er at finde en arbejdsplads med godt arbejdsmiljø og tid til faglig sparring frem for at få en høj startløn som nyuddannet. Artiklen er bragt i april-nummeret (s. 14-16).
Irene Dige var ”Fuld af Viden i Forskernes Fredagsbar”
Lektor Irene Dige medvirkede i slutningen af april i to podcastafsnit med titlen: ”Derfor får du huller i tænderne – og sådan undgår du dem”. Afsnittene var en del af den faglige, populærvidenskabelige formidlingsserie, der hedder ”Fuld af viden – forskernes fredagsbar”.
Irene fortalte om biofilm og caries på en måde, så et ellers komplekst forskningsområde blev forståeligt og relevant for mennesker uden specialviden – og så fik man også gode råd til tandsundhed og god mundhygiejne. Lyt til afsnittene – bl.a. her: Biofilm og caries: Derfor får du huller – og sådan undgår du dem (DEL 1)
Jeg er ny forperson for fakultetets Udvalg for diversitet, inklusion og lige muligheder
Diversitet, inklusion og lige muligheder er vigtigt, og derfor sagde jeg ja til at stå i spidsen for det sundhedsvidenskabelige fakultets udvalg. Vores arbejde med dette skal kunne mærkes i hverdagen. Diversitet, inklusion og lige muligheder er en vigtig ledelsesopgave på linje med økonomi og faglighed. I kan læse mere i den artikel, der netop er bragt i fakultetets nyhedsbrev.
Sommerhilsen 🌞
Siri