Fun facts om fakultetet: Ingrid von Staffeldt

Kl. 20.25 en aprilaften for præcis 60 år siden begynder den første nyretransplantation i Danmark nogensinde. Der er dyb koncentration på Aarhus Kommunehospital, hvor 10 læger står klar til at rykke grænserne for den medicinske kunnen. Én af dem er anæstesiolog Ingrid von Staffeldt; den eneste kvinde på operationsstuen og lidt af en pioner. Vidste du, at…

Sort-hvid-billede af en ung Ingrid von Staffeldt, som sidder bøjet over bøgerne på sit værelse.
Stud.med. Ingrid – med pigenavnet – Vernegaard Jensen studerer her på sit værelse i Marselisborg Studentergaard i 1943. Her boede hun i sine første studieår. De fire fotos på række over radiatoren er fotografier af forelæsende lægevidenskabelige professorer. Foto: AU Universitetshistorie

... Ingrid von Staffeldt var den første kvindelige overlæge på Århus Kommunehospital?

Som 27-årig blev hun uddannet læge fra Aarhus Universitet, hvor hun siden blev lektor og underviste medicinstuderende i anæstesiologi. Anæstesiologien blev nemlig hendes medicinske speciale, og i 1962 blev hun overlæge på Anæstesiologisk Afdeling og dermed også den første kvindelige overlæge på kommunehospitalet.

... nobelpristager Jens Christian Skou og von Staffeldt var naboer?

Kommunehospitalet rådede over flere lægeboliger i Barthsgade på Trøjborg, tæt på både sygehuset og universitetet. Her boede de to næsten jævnaldrende pionerer side om side i en årrække, og mens forældrene arbejdede, legede døtrene sammen.

... Ingrid von Staffeldts barnebarn arbejder i Ph.d.-administrationen på Health?

Hun hedder Mia Maychrzak, og for hende var Ingrid von Staffeldt slet og ret ’mormor’.  Selvom Mia egentlig er uddannet fra humaniora, sidder hun nu og tager imod ph.d.-afhandlinger om alt fra CRISPR til nye behandlinger inden for nyresygdomme og cancer.