Fun facts om fakultetet: ’Tandlægeskolen’

’Tandlægeskolen’ er én af de universitetsbygninger, der netop er indstillet til fredning. I den anledning kommer her tre fun facts om livet inden for de fredede mure, som måske får dig til at – ja, undskyld – tabe underkæben. Vidste du, at…

Indvielse af Tandlægehøjskolen i 1961, hvor rektor P. A. Knudsen (midten) har den famøse guldkæde om halsen, og Kong Frederik IX har en smøg i hånden. Poul Henningsen havde i øvrigt specialdesignet lampen over tandlægestolen. Avisbilledet er fundet frem af Lone Nyhuus.
Professor i Ortodonti den vej <-- --> Auditorium IV den vej. Her bliver den første kandidat fra Aarhus Tandlægehøjskole Peter Bundgaard (venstre) ønsket tillykke med eksamen af professor i kæbekirurgi Mogens Glahn i 1962. Foto: Arkivfoto
Den splinternye Tandlægehøjskole, som instituttet hed den gang, stod helt færdig i 1961. Før C.F. Møller byggede med de gule mursten, og langt før bygningerne blev indstillet til fredning, lå det store forlystelsesetablissement ’Vennelyst’ med restauranter, teater og fyrværkeri netop her i Vennelystparken. Foto: Arkivfoto
  • … souschefen i teknologisk afdeling nær var blevet slået ihjel af en vred tandlægestuderende i 1960’erne? Souschef Charles Gotfredsen arbejdede hver dag i sin praksis mellem kl. 8:00 og 9:45, så han kunne møde ind på Tandlægeskolen kl. 10:00. Han gik altid op ad trappen i Høegh-Guldbergsgade-fløjen, røg ofte cerut og var efter sigende en meget principfast og meget lidt forhandlingsvillig herre. Da han en skønne morgen nåede teknologisk afdeling, hørte han den hvislende lyd af sivende gas. Det viste sig, at en tandlægestuderende, der havde set sig sur på Gotfredsen, havde åbnet 20 gashaner i et teknologilokale og tændt en gasflamme i et lokale på modsatte side af gangen. Gotfredsen nåede at slukke alle haner og afværge katastrofen, og ved et sandt lykketræf havde han ikke en cerut i munden netop denne dag. Det viste sig, at den studerende i virkeligheden kun læste til tandlæge, fordi hans mor ønskede det. Han blev tilrådet at søge psykiatrisk behandling.
  • … de studerende har boret 14.000 huller i patienternes tænder de sidste fem år? Skulle en patient udeblive fra en aftale, ligger der et fantomhoved i skuffen ved siden af tandlægestolen, så de studerende alligevel kan øve sig på behandlingen. Tænderne i fantomhovedet er enten 3D-printet, eller også er det vaskeægte bisser, som studerende har trukket eller opereret ud hos andre patienter. Tandlæger fra hele landet sender faktisk også udtrukne tænder – alt fra fortænder til visdomstænder – til instituttet, så der er rigtige tænder at arbejde med også uden for munden.
  • … man i 2018 fandt en tandlæge-rektorkæde af guld i en bankboks under Stjernepladsen? Guldkæden blev skænket til Aarhus Tandlægehøjskole af jyske tandlæger i 1958, men kæden har siden start 90’erne været gemt og glemt. Kæden er sammensat af emblemer, hvorpå de skiftende tandlægerektorers navne er indgraveret, og i bunden af kæden hænger en medaljon med et relief af skytshelgenen Skt. Apollonia. Rygtet vil vide – og det er kun et rygte – at guldet i kæden stammer fra omsmeltede, udtrukne guldtænder. I dag bæres kæden af institutleder Siri Beier Jensen ved særlige lejligheder, men kun når rektor Brian Bech Nielsen ikke har sin egen kæde på – der er nemlig kun plads til én rektorkæde i byen.