Nyhedsbrev 57 fra Institutlederen

Kære alle, før den sidste St. Bededag – her er seneste nyt om instituttet.

INTERNT PÅ INSTITUTTET

Vi blev klogere på hinanden, da dekanatet gæstede IOOS
Torsdag d. 20. april gæstede dekanen og prodekanerne for forskning og uddannelse instituttet som led i dekanatets besøgsrunde på fakultetet. Efter korte oplæg fra Anne-Mette Hvas, Lise Wogensen Bach og Hans Erik Bøtker var der tid til spørgsmål. Der var mange gode spørgsmål, og de omhandlede alt fra relevansen af brede stillingsopslag, rekruttering af internationale medarbejdere versus myndighedernes krav til dansk autorisation og fremtidsudsigter for yngre forskere til international ranking, de studerendes trivsel og det fysiske arbejdsmiljø på klinikkerne.

Det er mit indtryk, at besøget gav indblik i, hvad fakultetet arbejder med og henimod, og at drøftelserne gjorde dekanatet klogere på IOOS og de emner, der optager os. Tak til de af jer, der havde mulighed for at deltage – næste år lægger vi det senere på dagen, så alle kliniske medarbejdere i højere grad har mulighed for at deltage.

Sekretariatet får ny underenhed: Analyse og Planlægning
Jeg er glad for at kunne fortælle, at vi pr. 1. maj i år opretter en underenhed i IOOS-sekretariatet, der får navnet ”Analyse og Planlægning”. Enheden skal primært analysere, planlægge og implementere drifts- og udviklingstiltag inden for uddannelses- og klinikområdet og fortsat sikre stærk understøttelse. Selve opgaveløsningen inden for uddannelses- og klinikområdet vil dog stadig være bredt forankret i sekretariat.

Den nye enhed består af syv medarbejdere og har Julie Bladt Goodall som konstitueret teamleder. Jeg håber, I vil tage godt imod tiltaget, og er der spørgsmål, så tag fat i Julie Bladt Goodall eller sekretariatsleder Jan Ulrik Rasmussen.

Pilotprojekt: Sikkerhedstjek af nye, internationale medarbejdere
Den sikkerhedspolitiske verdensorden er under forandring, og det stiller også krav til universiteterne om at skærpe opmærksomheden mod risikoen for spionage og datalæk. Derfor er vi sammen med kollegerne på Institut for Folkesundhed med i et nyt pilotprojekt på fakultetet, som handler om at sikkerhedstjekke nye kolleger fra det, som går under betegnelsen ’højrisiko-lande’. Der er tale om et ministerielt pålæg, som PET hjælper os med at prøve af. I praksis bliver det et ekstra led i den HR-proces, vi allerede kender.

Vi inviterer naturligvis fortsat ansøgere fra hele verden til at søge vores stillinger, ligesom vi ansætter den bedst egnede kandidat uanset national baggrund. Det er derfor også vigtigt at understrege, at så snart en ny kollega er godkendt i sikkerhedsscreeningen, er vedkommende selvfølgelig ansat på præcis samme vilkår som alle andre.

Fredningen af Aarhus Universitet skal gå om
Måske er juraen i den nye fredning af Aarhus Universitet – som også omfatter en af vores bygninger – ikke helt på plads. I hvert fald har Slots- og Kulturstyrelsen trukket beslutningen tilbage, mens de undersøger, om der er lovhjemmel til fredningen. Bygningsstyrelsen, som ejer universitetet og Parken, har nemlig klaget og rejst tvivl om, hvorvidt fredningen er omfattet af den anvendte bestemmelse i bygningsfredningsloven. Vi venter og ser, hvordan det hele lander.

Lille ildebrand fik brandvæsenet til at rykke ind og medarbejderne til at rykke ud
Det var ild i en skraldespand på 3. sal i bygning 1613, der fredag d. 14. april satte brandalarmen og evakueringen i gang. Brandvæsenet rykkede ud, men kunne hurtigt konstatere, at der ikke var fare på færde.

Hele miseren skyldtes en defekt bunsenbrænder, som ikke tændte ved hjælp af de sædvanlige tændingsklik. Derfor benyttede en studerende en tændstik, som vedkommende efterfølgende smed i skraldespanden – men da flammen ikke var helt slukket, tændte den ild til indholdet i spanden. Hverken mennesker eller øvrigt inventar kom til skade under hændelsen - og vi kan konstatere at evakueringsprocedurerne virkede.

FORSKNING, UDDANNELSE & UNDERVISNING

Ny finansieringsmodel understreger betydningen af, hvordan vi søger fondsmidler
Aarhus Universitet har vedtaget en ny model for, hvordan institutterne bidrager til at finansiere universitetets udgifter til det som er vores fælles grundstruktur – fx bibliotekslicenser, IT-infrastruktur og forskningsstøtte. Det betyder, at vi fremover skal bidrage proportionelt med de fondsmidler, vi får.

Det understreger vigtigheden af, at alle forskere også søger om midler til de mange følgeomkostninger og afledte udgifter, der er ved at forske. Ellers skal instituttets basisforskningsmidler i højere grad end i dag bruges til at dække de fælles udgifter.

Læs mere i artiklen ”Det koster penge at modtage penge”, hvor dekan Anne-Mette Hvas forklarer baggrunden for den nye model, lige som der er svar at hente på nogle af de spørgsmål, finansieringsmodellen giver anledning til.

Artikel: Store forventninger til vores nye professionsbachelor
Magasinet DENTAL omtalte i marts-udgaven vores nye professionsbacheloruddannelse til klinisk tandtekniker, som optager de første studerende efter sommerferien. Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere udtrykker i artiklen glæde over, at uddannelsen får et akademisk løft. Helle Hornhaver, der er delprojektleder for udviklingen af den nye uddannelse, medvirker også i artiklen, som kan læses på s. 20-21.

Invitation: 50-års jubilæum for uddannelserne til tandklinikassistent og tandplejer
I år har tandklinikassistentuddannelsen og tandplejeruddannelsen i Aarhus 50-års jubilæum. Det fejrer vi torsdag d. 22. juni kl. 15.15 -17.00 i Apollonia (1612 - 018E) med gæstetaler og med lagkage i Grønnegården, og vi håber at se rigtig mange af jer – en egentlig invitation følger i indbakken.

Det er ingen hemmelighed, at det også bliver en bittersød begivenhed, da uddannelsen til tandklinikassistent netop i år lukker på IOOS. Men jubilæet er en god anledning til at glæde sig over de mange, mange dygtige tandklinikassistenter og tandplejere, som er blevet uddannet herfra gennem alle årene og er en god grund til at fejre de dygtige undervisere og faglærere, der har uddannet dem.

Kom med til IOOS-dimission fredag d. 30. juni
Igen i år fejrer vi vores færdiguddannede tandplejere, tandlæger, kliniske tandteknikere og tandklinikassistenter ved en festlig og højtidelig dimission. Det foregår fredag d. 30. juni fra kl. 9-11 i Aarhus Universitets Aula – selve ceremonien varer ca. en time, og derefter holder vi reception i Vandrehallen og Antikmuseet.

Alle, der har mulighed for at deltage, er velkomne. Husk at tilmelde jer via mail til atc@au.dk senest d. 15. maj.

Formidlingen af vores forskning har stort og uudnyttet potentiale
Vi bedriver forskning i verdensklasse, så jeg vil opfordre til, at vi lægger os i selen for også at få vores orofaciale forskningsresultater længere ud end til fagfæller. Det er med til at fodre et økosystem af større kendskab, mere omtale, flere bevillinger og stærkere rekruttering. Det kommer ikke kun den enkelte forsker eller instituttet til gode, men hele det orofaciale område.

Julie Pajaniaye, tandplejer og studieadjunkt fra Sektion for Oral Økologi, greb muligheden, da de havde publiceret den videnskabelige artikel ”Effect of Smoking Exposure on Nonsurgical Periodontal Therapy: 1-Year Follow-up”. Den populærvidenskabelige artikel ”Storrygere med alvorlig parodontitis har ingen effekt af behandling” er nået verden rundt – fra danske Helse til amerikanske Dental Tribune og indiske Indian Health Care News for bare at nævne et par stykker.

Tag fat i vores kommunikationspartner Lise Wendel Eriksen, når I har peer-reviewed forskningsresultater på vej: lwe@au.dk.

NYT OM NAVNE

Odontologisk Landsdels- og Videncenter får ny leder – fra IOOS
Fra d. 1. juni 2023 hedder den nye leder af Odontologisk Landsdels- og Videncenter på Aarhus Universitetshospital (AUH) Casper Kruse – han er lidt endnu adjunkt på Sektion for Radiologi og Endodonti her på IOOS. Den Højtspecialiserede Behandlingsenhed hos os har et godt og tæt samarbejde med videncenteret, og det er jeg sikker på nu kan fortsætte med Casper Kruse ved roret på AUH. Stort tillykke med den flotte stilling. Vi kommer til at savne Casper som en dygtig forsker og en fremragende underviser inden for endodontien, men vi glæder os til det fortsatte samarbejde.

Jan Wolff er ’tech-savvy’ på digitaliseringskonference
Jan Wolff, der er professor og leder af Sektion for Kæbekirurgi og Oral Patologi, er moderator og oplægsholder på konferencen ”Digitalisering af tandplejen i Danmark og resten af verden – hvad kan vi vente?”, der er arrangeret i regi af Tandlægeforeningen d. 1. september 2023. Jan Wolff, der er præsenteret som ’tech-savvy’ i kursusmaterialet, skal bl.a. fortælle om kunstig intelligens, og hvordan den nye teknologi bliver anvendt i tandtekniske arbejdsgange.

Staun og Stoustrup i medierne
Det hænder også ofte, at medierne henvender sig til os og efterspørger vores ekspertviden:

  • Adjunkt Line Staun Larsen, Sektion for Oral Økologi, medvirker i en artikel hos Ansatte Tandlægers Organisation (ATO), hvor hun sammen med professor emeritus fra Københavns Universitet Svante Twetman nuancerer og kvalificerer debatten og den voksende modstand i dele af befolkningen mod brugen af fluorid i tandpasta. Line Staun Larsen maner til besindighed og giver gode råd i artiklen ”Fluorid – kan vidundermidlet være farligt?
  • I starten af april gik en større dansk tandreguleringskæde konkurs og efterlod mange kunder i en økonomisk og tandfaglig penibel situation. DR dækkede historien og kontaktede lektor og leder af Sektion for Ortodonti Peter Stoustrup, som uafhængig faglig ekspert i dækningen af sagen: ”Konkurs efterlader kunder med skæve tænder og pengesmerter”.

 

Bedste hilsener

Siri