Kære alle, så er vi landet i sommertid - og også skiftet til universaltid, så vi ikke længere risikerer at være millisekunder foran resten af verden. Her er IOOS nyhedsbrev med blik på vores nutid.

Fredningen af Aarhus Universitet er vedtaget – én af vores bygninger er omfattet
Slots- og Kulturstyrelsen har vedtaget at frede Universitetsparken, Vennelystparken og 26 indstillede universitetsbygninger. Fredningen omfatter bl.a. længen i vores bygning 1613 – den, der huser klinikkerne med de store lysindfaldsvinduer ud mod Nørrebrogade.

Fredningen har været i høring siden efteråret sidste år, og universitet som helhed har undervejs og efter afgørelsen udtrykt bekymring for konsekvenserne. Jeg glædes dog over at arbejde i så fine og ikoniske bygninger, at de er vurderet bevaringsværdige, og vi skal nok få arbejdet konstruktivt ift. eventuelle ændringer eller tilpasninger i bygningen, hvis det bliver nødvendigt.

I kan læse mere i artiklen ”Fredningsforslag for AU er vedtaget i fuld skala”.

FORSKNING, UDDANNELSE & UNDERVISNING

Universitetsunderviseres kompetenceudvikling er i fokus med Healths nye undervisningsstrategi
Health har fået en ny undervisningsstrategi, der i sidste ende skal gøre universitetsundervisningen bedre og skabe større sammenhæng i universitetsuddannelserne for både undervisere og vores studerende. Med den nye strategi følger også en beskrivelse af de forventede kompetencer på de forskellige videnskabelige stillingstyper og -niveauer, og som undervisere vil I derfor også opleve, at mulighederne for og kravene til pædagogisk-didaktisk kompetenceudvikling bliver større.

Et af redskaberne er en såkaldt undervisningsportfolio, som I fra forventeligt efteråret skal udfylde og vedligeholde. Tanken er, at portfolien også skal bruges ved medarbejderudviklingssamtaler og ansættelser/stillingsændringer, så vi kan holde fast i, at gode undervisningskompetencer er vigtige og skal vedligeholdes.

Undervisningsstrategien støtter op om en ny skærpelse i Universitetsloven, som fordrer at ansatte i videnskabelige stillinger og i øvrige stillinger med undervisningsforpligtelse løbende skal vedligeholde og udvikle deres opnåede pædagogisk-didaktiske kompetencer, samt udarbejde og vedligeholde en undervisningsportfolio.

Hvordan vi på Health kommer til at arbejde med pædagogisk-didaktiske kompetencemuligheder og undervisningsportfolio, kan I læse om fra prodekan for uddannelse Lise Wogensen Bach i artiklen: ”Udvikling og teamwork skal styrke uddannelserne på Health”, og så følger vi op efterfølgende specifikt for IOOS.

Kom til MatchPoints og bliv klogere på fremtidens globale sundhed
I år er det Health, der står for det faglige tema på universitetets årlige MatchPoints-konference, der finder sted d. 11.-13. maj 2023. Global Health er overskriften, når forskere, sundhedsaktører og NGO’er diskuterer de store udfordringer og løsninger inden for ulighed i sundhed, kronisk sygdom og mental sundhed, pandemiberedskab, klimaforandringer og bæredygtighed, – alt sammen i globalt perspektiv.

Alle er velkomne, men deltagelse kræver billet, som kan købes på MatchPoints.au.dk – her ligger også hele programmet. I kan også få en smagsprøve på noget af konferenceindholdet i artiklen ”Det står skævt til med sundheden”.

Birgitte Lüttge går på pension – ny klinikleder forventes ansat fra august
Efter mange års ansættelse på Aarhus Universitet og de seneste godt fire år hos os går klinikleder Birgitte Lüttge på pension pr. 1. juli 2023. Selv om Birgitte bliver svær at erstatte, gør vi forsøget, og derfor bliver stillingen som klinikleder på IOOS slået op i denne uge. Hvis alt går vel, forventer vi, at den nye klinikleder tiltræder fra august 2023.

Birgitte har en del ferie, der skal afvikles, og derfor har hun sidste arbejdsdag lige før pinsen. De, der har mulighed og lyst, kan være med til at sige farvel, når vi holder afskedsreception tirsdag d. 23. maj kl. 14.30-16.30 i Asklepius, rum 1613-109 – nærmere invitation følger. Birgitte har løftet kliniklederposten på forbilledlig vis og har bidraget til nødvendig og fremsynet udvikling af instituttet, og ikke mindst styret os sikkert gennem en svær tid under pandemien.

I perioden fra pinse til ny klinikleder tiltræder vil Mette Provstgaard, Jan Ulrik Rasmussen og jeg overtage de nødvendige arbejdsopgaver hen over sommeren.

Peter Svensson medvirkede i TV2-nyhederne om patienters egenbetaling ved orofaciale smerter
Professor Peter Svensson, Sektion for Orofacial Smerte og Kæbefunktion, medvirkede i TV2-nyhederne søndag d. 12. marts. Indslaget handlede om, hvordan nogle patienter kan få økonomisk hjælp til tandlægeregningen fra regionerne, hvis de lider af særlige sygdomme, mens (mange) andre ikke kan. Peter Svensson har behandlet den medvirkende patient, og som smerteforsker problematiserer han, at mennesker med smerter i arme og ben kan blive behandlet på det offentliges regning, mens de, der har orofaciale smerter, selv må betale.

Selve indslaget ligger bag betalingsmur, men den supplerende artikel kan læses på TV2’s hjemmeside.

Den weekend, hvor Jan Wolff reddede en druknende person
Til sidst får I en bedrift fra det virkelige liv, som er kommet mig for øre og fortjener stor anerkendelse. For godt en uge siden cyklede Jan Wolff fra Sektion for Kæbekirurgi og Oral Patologi langs havnefronten i København, da han bemærkede en gruppe mennesker stå og spejde ud over vandet. Han stoppede for at se, hvad det handlede om, og det viste sig, at der lå to personer og kæmpede i vandet. Jan trak den ene person hen til kajen, hvor Jan med hjælp fra de forbipasserende fik manden op på land og udførte førstehjælp indtil redningsfolkene ankom og tog over. Hvordan manden havnede i vandet, og hvordan han har det i dag, ved vi ikke, men hvor er det afgørende vigtigt i vores samfund, at vi som mennesker kan have tillid til at andre mennesker kommer til hjælp, når behovet er størst.

Bedste hilsener Siri