Kære alle, Nyt om instituttet inden en velfortjent påskeferie.

Vejledning til god ergonomi på arbejdspladsen
Uanset om vi er i klinikken eller på kontoret, sidder og står vi i løbet af en arbejdsdag nogle gange i umage stillinger og måske ofte i mange timer ad gangen, og det kan påvirke hænder, nakke og ryg. På det seneste møde i vores lokale samarbejdsudvalg (LSU) talte vi om ergonomi på arbejdspladsen, og hvordan vi med gode ergonomiske arbejdsstillinger slider mindst muligt på kroppen, mens vi er på arbejde. Ergonom Mette Krebs har udarbejdet materiale og små instruktionsvideoer (i samarbejde med Tandlægeforeningen) til:

Det hele ligger også på vores medarbejderportal, hvor man også kan læse mere om god ergonomi ved kontorarbejdspladser.

Brug gerne 10 min. på at besvare et spørgeskema om bæredygtighed i tandplejen
Jeg har for nylig sendt jer en mail med en opfordring til at deltage i spørgeskemaundersøgelsen om bæredygtighed i tandplejen. Jeg gentager budskabet, for jeres viden og input er vigtige at have med både i projektet med de fem Circle U.-universiteter og i planlægningen af vores kursus ”Bæredygtighed på Tandklinikker”, der bliver udbudt som fælles valgfag for 5. semester på alle vores bacheloruddannelser fra 2025.

Du kan nå at deltage i undersøgelsen via dette link: https://forms.office.com/e/0879r5a549 senest i morgen fredag d. 22. marts 2024.

FORSKNING, UDDANNELSE OG UNDERVISNING

Lene Baad-Hansen er IOOS’ karriereambassadør
Fakultetet har for nylig søsat en ny karriereudviklingspakke, som omfatter syv konkrete tiltag, der alle skal styrke og understøtte yngre forskeres karrierer. Indsatsen er målrettet postdocs og adjunkter, og ét af tiltagene er at udpege såkaldte karriereambassadører.

Vores karriereambassadør er professor Lene Baad-Hansen, og hun kan hjælpe med generel karrierevejledning og rådgivning om kompetenceudvikling. Tag endelig fat i hende!

I kan blive klogere på den nye karriereudviklingspakke for yngre forskere i artiklen ”Fakultetet går i luften med omfattende karriereudviklingspakke” og læse mere om, hvad man kan bruge en karriereambassadør til i artiklen ”Tag fat i din lokale karriereambassadør”.

Kampagne om forskningssikkerhed er forløber for konkrete tiltag på universitetet
I har måske set de ironiske kampagnebudskaber på plakater i bybilledet, der gør opmærksom på spiontruslen i universitetsmiljøerne fra såkaldte ikke-ligesindede stater. Politiets Efterretningstjeneste (PET) står bag kampagnen, der har været omdiskuteret, siden den blev lanceret i begyndelsen af februar.

Baggrunden er alvorlig, og budskabet skal tages seriøst. Derfor bliver kampagnen efterfulgt af nye retningslinjer på Aarhus Universitet, der skal øge fokus på sikkerheden i stort set alle trin i forskningen – fra ansættelser, brug af pc under rejser, og til en ansættelse stopper. De nye tiltag bliver gradvist implementeret på universitetet fra dette forår, og dem hører I mere om.

I kan læse en uddybning i artiklen ”PET søsætter kampagne for forskningssikkerhed”, hvor prodekan for forskning Per Höllsberg og jeg selv medvirker. Vi er begge Healths repræsentanter i universitetets tværgående implementeringsgruppe ift. Uddannelses- og Forskningsministeriets ”udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde” (URIS).

Sebastian Schlafer fortæller om sit forskningssamarbejde med Novozymes
Professor Sebastian Schlafer, Sektion for Oral Økologi, arbejder sammen med biotechvirksomheden Novozymes (nu Novonesis) om at udvikle en enzymbaseret terapi, der forebygger tandsygdomme som caries, gingivitis og parodontitis uden at skade gavnlige bakterier i munden. Forskningsprojektet er nu på sit tredje kliniske studie, og partnerskabet har bl.a. ført til en sugetablet, der blev lanceret i USA sidste år.

I Aarhus Universitets erhvervs- og innovationsmagasin ”Aarhus Universitet bringer løsninger” (s. 10-11) fortæller Sebastian Schlafer både om forskningsprojektet og samarbejdet med erhvervslivet – tryk endelig også på den lille afspilningspil, der starter en lille video med Sebastian Schlafer.

Irene Dige medvirker i artikler og radioprogram om børn og manglende tandpleje
Danmarks Radio beskrev i en række artikler og programmer i begyndelsen af februar, hvordan børnetandplejen i nogle kommuner har lange ventetider på undersøgelser grundet personalemangel og et stort patientgrundlag – fx denne ”Flere kommuner kan ikke overholde Sundhedsstyrelsens retningslinjer for tandtjek”.

Lektor Irene Dige, Sektion for Oral Økologi, har flere gange medvirket som ekspert og fortalt, hvad det potentielt kan betyde for børnenes tænder, hvis sygdom ikke bliver opdaget og behandlet rettidigt.

Irene Dige medvirkede bl.a. live i Orientering på P1 d. 8. februar 2024 – lyt med ca. 48 min. inde i udsendelsen: https://www.dr.dk/lyd/p1/p1-orientering/p1-orientering-2024/p1-orientering-11802410064.

Line Dam Østergaard er ny klinisk teamleder
Så er processen med at rekruttere den anden og sidste teamleder gået igennem, og fra d. 1. marts 2024 er Line Dam Østergaard ansat som klinisk teamleder af tandklinikassistenterne.

Line er uddannet tandlæge i 2007 fra Københavns Universitet, og har siden da arbejdet 8 år i privat praksis på Sjælland og 8 år i kommunal tandpleje i hhv. Horsens og Aarhus. I Horsens var Line også klinikleder. Line er allerede rundt på gangene, så tag godt imod hende.

Bedste hilsener Siri